Krokusy w Dolinie Chochołowskiej

Najpiękniejsze tatrzańskie doliny
Tatry

Dolina Chochołowska w dni wolne

Ostatnio pisaliśmy Wam o Dolinie Chochołowskiej, która jest dobrym pomysłem na spacer o każdej porze roku. Fakt, wprawdzie z uwagi na swoją popularność bywa tam tłoczno, szczególnie w wakacje, ferie lub dni wolne od pracy…strzeżcie się weekendu majowego…Mamy takie doświadczenie, że zanim dotarliśmy do dolinki, właśnie w weekend majowy swoje odstaliśmy jeszcze na Zakopiance….innym razem w lipcu staliśmy w 40 minutowej kolejce do kasy…a później gęsiego dreptaliśmy jeden za drugim do schroniska….tak to niestety nasze realia…Ale znamy też Dolinę Chochołowską od innej strony, gdy niemal nikogo tam nie ma i jest wtedy naprawdę fantastycznie.

Krokusy pod ochroną

Z uwagi na swój łagodny szlak, relatywnie krótki dystans trasa jest odpowiednia dla niemal każdej grupy wiekowej. Część z Was może o tym słyszała ale wczesną wiosną na początku trasy w Dolinie Chochołowskiej zobaczycie fioletowe polany krokusów. Widok jest olśniewający, fioletowy dywan kwiatów niemal zaprasza, żeby się tam …położyć…i tu mały problem..za niszczenie jakichkolwiek roślin znajdujących się na terenie Parków Narodowych grozi wysoką grzywna. Ponadto same krokusy znajdują się pod ścisła ochroną. Poniżej tylko fragment ustawy:

Dz.U.2020.55 t.j. | Akt obowiązujący

Wersja od: 14 stycznia 2020 r. do: 18 września 2020 r.

[…]

5) pozyskiwania, niszczenia lub umyślnego uszkadzania roślin oraz grzybów;

6) użytkowania, niszczenia, umyślnego uszkadzania, zanieczyszczania i dokonywania zmian obiektów przyrodniczych, obszarów oraz zasobów, tworów i składników przyrody;

Generalnie na terenach Parków Narodowych nie wolno nic niszczyć i wynosić. Także za bukiet, krokusów możecie być surowo ukarani. Jak to wygląda w rzeczywistości… jeśli przyjedziecie tu w weekend w okresie kiedy pojawiają się właśnie krokusy zobaczycie tabun turystów, biegających i tarzających się w krokusach. Co chwila odbywa się bardziej lub mnie profesjonalna sesja zdjęciowa…no jest wesoło… Nie spotkałam się nigdy z widokiem policji czy leśnej straży, która wlepiałaby mandaty, ale ponoć się to zdarza. Od lat w sieci prowadzone są akcje, które apelują do turystów o zachowanie rozsądku i podziwianie tego ulotnego zjawiska zza barierek.

Kiedy pojawiają się krokus w Dolinie Chochołowskiej?

My jednego roku, gdy dowiedzieliśmy się, że krokusy już są, wyruszyliśmy do Doliny Chochołowskiej w weekend, w kolejnym roku wzięliśmy sobie urlop i pojechaliśmy w tygodniu. I takie rozwiązanie najbardziej Wam polecam.

No więc nie ma dokładnej daty. Wiele zależy od warunków pogodowych, długości zimy. Zazwyczaj jednak gdy w miastach od jakiegoś czasu pojawiają się pierwsze symptomy wiosny, wówczas wiadomo, że wkrótce wiosna przyjdzie też do Tatr. Polecam śledzić funpage na facebooku: Schronisko Górskie PTTK im. Jana Pawła II na Polanie Chochołowskiej, ewentualnie samą stronę chocholowska.com.pl lub chochołowska.com - tu jednak informacje mogą być rzadziej aktualizowane. W ostatnich latach krokusy zazwyczaj pojawiały się na przełomie marca i kwietnia, wiele osób uważa, że to właśnie kwiecień jest ich miesiącem. Z uwagi jednak na dynamiczne zmiany klimatyczne warto zajrzeć na wyżej wspomniane strony.